maandag 7 februari 2011

Asselronde en 'de man met de hamer'

foto door Edwin
Ik maakte me vooraf een beetje bezorgd over de wind. Maar volgens de winddeskundigen in de ciko-groep zou de zuid-westenwind gunstig op het parcours staan, op de terugweg van achteren. Het was dus zaak om op het eerste gedeelte op de heide tussen Hoog Soeren en Assel 'slim' te lopen. Dat bedacht ik voor de start. Zoals altijd ging Frans er als een haas vandoor richting de beruchte 'naald'. Edwin, Jan en ik bleven bij elkaar, Marlies, iets verder naar achteren, trok haar eigen (verstandige) plan. Lekker beschut door de bomen zochten we elkaar steeds weer op. Edwin had het bijzonder naar zijn zin, hij hopte van bekende naar bekende om over koetjes en kalfjes (hardlopen?) te praten. Jawel, hij nam al lopend ook nog filmpjes op. Wat loopt die man makkelijk, om jaloers op te worden. Ik probeerde me intussen te concentreren op een gelijkmatig tempo, dat ergens tussen de 12 en 12,5 lag. Op de heide vormden we een heus treintje, er sloten steeds meer mensen aan. Het werkte, ondanks de wind liepen we (te) vlot door, maar ik was bang later de tol te moeten betalen. Dat was ook zo, breekpunt was min of meer dat ik op 15,5 km. een drinkflesje liet vallen. moest bukken en weer opstarten. Edwin was uit zicht en Jan kon ik nog net inhalen.
Maar even later zag ik Jan ook steeds meer afstand nemen. Ik meette het af aan de pilonnen, links van de weg. Een, twee, drie pilonnen voorsprong...Onbegonnen werk, ik voelde mijn krachten wegvloeien en nam nog wat gel (gedver). Op het halve marathon punt stond de 'man met de hamer'. Ik kon alleen nog maar denken aan de finish en de kilometers die voor me lagen. Bij het 25 km. punt stond de man met de hamer weer, nu niet meer met een kleine hamer maar met een gigantisch exemplaar. De rest van het parcours was een lijdensweg. Ik kon niet meer versnellen, leefde nog even op toen ik de 18,5 lopers van ciko zag staan en strompelde over de finish. Totaal verzuurd en niet blij met de 2.16.00 (12,2 k/u, 157 BPM). Daarentegen hadden Frans (2.05), Edwin (2.09), Jan (2.14) en Marlies (2.18) het een stuk beter gedaan. Ik had ook beter de 18,5 kilometer kunnen lopen met de kanjers Herma (1.27), Peter (1.29) en Gerrie (1.32). Dinsdag een heel voorzichtig herstelloopje, a.u.b.!

2 opmerkingen:

Edwin zei

Jouw tijd komt wel weer. Met de snelheid en kracht zit het wel goed. Duurvermogen heeft een tikje gekregen maar dat is niet zo gek gezien het afgelopen jaar. Geef het een paar maanden en je loopt weer iedereen zoek!

Jan zei

Hoho Edwin, ik doe ook nog mee :-).

Mooi verslag Wim. Ondanks de tik heb je toch nog prima tijd gelopen. Met de strijd zit het wel goed. Jij had ook nog niet zoveel km's in de benen als die andere Asselronde-gangers.
Ik loop rustig met je mee dinsdag.