maandag 10 januari 2011

Egmond, best wel zwaar!


Hoe ongunstig kan het zijn: windkracht 5 schuin tegen vanaf zee. Ja, deze editie van de Egmond halve marathon eiste een hoop kracht. Om het tempo enigzins acceptabel te houden op het strand (dat overigens prima te belopen was) moest er gevochten worden. Het gevecht tegen de elementen, vooral tegen de wind. De schuimkoppen op zee vormde een mooi tafereel, als ik even de tijd nam om naar rechts te kijken en te 'genieten' van de omgeving. Ik ben gewoon niet goed met wind, ik verlis teveel snelheid. Na de start was ik redelijk snel vertrokken, met Jan en Herma in het kielzog. Frans en Nancy moest ik direct loslaten. Na 5 km. strand haalde Jan mij in. Ik moest hem laten gaan, maar de voorsprong werd nooit groot. Het onverharde gedeelte in de duinen liep ik sneller, zodat ik Jan achterhaalde precies op het moment dat we de steentjes opdraaide. Nu met de wind in de rug vervolgden we onze (en van al die anderen) weg. Toch merkte ik dat ik in het eerste gedeelte van de race teveel had gegeven. Ook nu kon ik niet boven de 13 k/u blijven. Lange tijd had ik nog hoop om binnen de 1.40 te finishen en het doel van vandaag te halen. Jan haakte af met hartklachten (niet ernstig) en ik zag de Bloedweg dichterbij komen. Die stelde eigenlijk niet veel voor bemerkte ik, maar toch voldoende om het laatste beetje energie uit me te persen. Ik zette de laatste kilometer nog even aan, althans voor mijn gevoel. Het zou me niet gebeuren dat Jan me op de meet zou kloppen. Mijn eindtijd: 1.40.53, ruim een minuut boven het gestelde doel. het andere doel voor 2011- Jan voorblijven - slaagde wel. Gelukkig kwam Jan (in 1.41) gezond over de finish. Via Edwin (1.34 PR) hoorde ik de geweldige prestaties van de andere hardloopmaatjes uit Ernem e.o. Ton en Maarten liepen zelfs binnen de 1.30. Voor Maarten was het een PR (1.29). Ook de tijden van Frans (1.38) en Nancy (1.37) mogen er zijn. Peter (1.47) haalt waarschijnlijk sneller de 1.45 dan hij had durven dromen. Marlies klokte (1.44) en is hiermee andermaal de snelste in huize Garstenveld. En Herma moest even wandelen, maar haalde toch nog een zeer acceptabele 1.52. Het blijft een feest om hier te lopen!

Geen opmerkingen: