dinsdag 17 februari 2009

Korte spieren

Vanmorgen om half acht trad ik het spiksplintenieuwe gezondheidscentrun Presikhaaf binnen. Even later kwam fysiotherapeut Bjorn me ophalen. Met enige spanning liep ik mee, door een zaal met allerlei bewegingsapparaten. Zou ik die ook moeten gebruiken? Na veel vragen van Bjorn en de uitleg van mij over dat pijnlijke bovenbeen, moest ik op de bank liggen. Bjorn voelde wel een iets dikkere spier dan normaal, echt pijnlijk was het niet. De zijkant van mijn been was wel behoorlijk gevoelig, was normaal bij lopers volgens de fysio. De diagnose: enige overbelasting zou kunnen. Klachten worden veroorzaakt door korte bovenbeenspieren. Advies: de bovenbenen regelmatig rekken. Voor de training alleen dynamisch rekken. Daar gaan we weer, nu weer iemand die het nut van statisch rekken voor de training ter discussie stelt. Je brengt daarmee onspanning in de spieren, terwijl je ze juist op spanning moet brengen. Enfin, ik ga me er voorlopig aan houden. O ja, ook veel meer water drinken om gifstoffen van koffie en thee af te voeren (bier en wijn gelukkig niets van gezegd). Het belangrijkste: ik mag gewoon blijven lopen en over drie weken mag ik terug komen!

Geen opmerkingen: