zondag 22 juni 2008

Bizarre omstandigheden


Werkend achter mijn pc op onze slaap/werk- kamer werd ik opgeschrikt door een hagelbui en windstoten die zijn weerga niet kent. Zoiets had ik nog nooit meegemaakt (en ik heb toch al een redelijke leeftijd), hagelstenen zo groot als een pingpongbal (bevestigd door TV Gelderland) en enorme windstoten. Ik dacht even dat het platte dak het zou begeven. Dit dak heeft toch al een onbetrouwbare reputatie na twee lekkages. Gelukkig was het kort maar hevig. Snel naar buiten om de schade op te nemen en wat foto's te maken. Indrukwekkend om te zien hoe de weergoden hadden toegeslagen. Nog snel even een aantal grote hagelstenen in het vriesvak gelegd (als bewijs).
En wat doet een hardloper op zo'n moment, juist, de hardloopsloffen aantrekken en de omgeving verkennen (ik hou het op sightseeing, ik vind ramptoerisme een wat te heftige benaming). Nou, het leek wel of er driftig met napalm was gestrooid, ik liep op de verharde stoep eigenlijk onverhard over een bladerdek. Op de Geitenkamp stond een brandweerwagen met uigeschoven ladder richting een dakkapel. De straat was afgesloten. Ik liep door naar het bos. Ook in het bos voelde het 'unheimisch'. Het was nu weer drukkend warm, op sommige plaatsen koud door nog aanwezige hagel, waar de wind overheen blies. Zelfs het wild was onder de indruk. Ik naderde twee keer een ree tot op ongeveer tien meter. Na bijna 14 kilometer herstelloop bij ons in de wijk nog auto's gecontroleerd op hagelschade. Jawel, de deuken waren volop aanwezig. Mijn bolide was (bleek later) veilig in Rheden, alwaar het weer minder slecht was geweest. Al met al een opmerkelijke dag.

Geen opmerkingen: