zaterdag 21 juni 2008

Groot Ginkelse Loop


De Groot Ginkelse Loop is een mooie loop in de bossen bij Ede. Drie jaar geleden voor het laatst daar gelopen, toen de halve marathon. Het was in de tijd dat Nederland in de ban was van de 'puma' die regelmatig in deze omgeving opdook. Ik heb hem (of haar) toen helaas niet gezien, maar wist nog wel dat ik 'dood' ging op die halve marathon. Benieuwd hoe het me nu zou bevallen. In ieder geval had ik de afstand beperkt tot 10,5 km. Het lijkt me wel goed om in deze periode wat meer aan mijn snelheid te werken. Waar ik dat idee vandaan haal weet ik eigenlijk ook niet. In ieder geval niet wetenschappelijk onderbouwd. Misschien heb ik gewoon even geen zin in de lange afstand. Het plan was om met het voltallige K-team (zie han-kan estafette) te starten, maar helaas. Jan kon vanwege de bekende teenblessure niet meedoen en Edwin was nog niet hersteld van een keelontsteking. Wat een ellende allemaal! Gelukkig liet Herma me niet in de steek, sterker nog ze heeft me naar Ede vervoerd en weer netjes thuisgebracht.
Dan de loop van vandaag. Ik begon optimistisch, de eerste vier kilometer in de slipstream van een vrouw die later de winnares bleek te zijn. Maar het werd zwaarder en zwaarder. Na zo'n zes kilometer moest ik echt wat gas terug nemen, als ik nog een beetje normaal wilde finishen. Steeds weer dat losse zand en die hoogteverschillen (niet hoog, maar wel afmattend). Ik vond het een slopende race, kon af en toe wat op adem komen op een verhard fietspad maar baalde dan weer als we het bos in werden gestuurd. Deze gedachten zeggen genoeg! Het eindigde in 46.32, ver boven mijn streeftijd van 45 min. Herma liep een stuk beter dan een aantal weken geleden in Oosterbeek. Met haar tijd van 49.43 (3e in de categorie V45) was ze tevreden. Vermeldenswaardig zijn de prestaties van ciko-dames Tonny van Vugt (1.42.05, 1e in cat. V35) en Jos Kleijn (1.47.19) op de halve marathon. Je kon aan de getekende gezichten van Frans van Huizen (1.49.14) en Hans Bugter (1.40.24) aflezen dat het behoorlijk zwaar was geweest. Nu het er op zit en ik dit bericht zit te tikken gaan mijn gedachten uit naar de wedstrijd van vanavond: Holland tegen Rusland. Een sympathieke vent die Hiddink, waar ik veel bewondering voor heb. Maar ik hoop dat we na afloop uit volle borst kunnen zingen: 'Guus goa noar Huus, want de Koei'n stoan op springen'.

Geen opmerkingen: