zondag 7 december 2008

Geslaagd als haas in Montferland

Fantastische onstandigheden in s' Heerenbergh, een graadje of acht en een lekker zonnetje. Er kan dus hard worden gelopen vandaag. Niet te hard, ik had een opdracht. Haas spelen voor Cordien, ik had het haar beloofd. dat betekent het tempo zo gelijkmatig houden, maar uiteindelijk voor Cordien alles er uit te halen wat er in zit. Zij had een PR staan van ca. 1.07.30, gelopen tijdens d 7-heuvelenloop. Het begin was afgestemd op een eindtijd van 1.05.00, ambiteus maar de lat moet je een beetje hoog leggen. Zeker gezien het parcoursverloop is snel starten het slimste. De start was prima, Merlijn en Tonny sloten aan. De eerste 5 kilometer onder de 22 minuten. perfect op schema. Het zware gedeelte diende zich aan, de Peeskesbult. Het tempo moest terug. Merlijn en Tonny haakten af, Frans liepen we voorbij. Cordien had al aangegeven dat ze moeite heeft met heuvels. Gelukkig konden we ons bovenaan lekker naar beneden laten vallen. Via het onverharde keerpunt terug richting 's Heerenbergh. Ook deze weg loopt behoorlijk omhoog. Ik hoorde Cordien haar snelle adem, keek haar af en toe aan en zag dat ze er behoorlijk doorheen zat. Het tempo moest weer wat terug. De doorkomst op tien kilometer na ca. 44.30. 'Kom op Cordien, als we goed doorgaan kunnen we onder de 1.07 eindigen' riep ik haar bemoedigend toe. Ze knikte en klampte aan. Met nog 2 kilometer te gaan kwam Jan ons voorbij. Ik stond even in dubio, maar besloot me netjes aan mijn opdracht te houden. Een haas loopt niet voor zichzelf. Ik keek weer even opzij, kreeg een beetje medelijden, het afzien tekende zich af. In de stad loopt de weg weer naar beneden. Nog even alles uit de kast tot het finishdoek. Cordien eindigt in een persoonlijk record van 1.06.29. Missie geslaagd. Ik ben 2 seconden sneller, maar 7 seconden langzamer dan Jan. geweldig gedaan Jan. Ik maak me zorgen over een stekende pijn aan mijn achillespees, maar dat kan het goede gevoel van de Montferlandrun niet wegnemen!

Geen opmerkingen: