woensdag 31 december 2008

Terugblik 2008

Het jaar 2008 zit er op. Het was voor mij een geweldig goed hardloopjaar, waarin ik enkele grenzen heb verlegd. Mijn PR's op 5 km, 15 km, 10 e.m, 21,1 km en 42,2 km. gingen er aan. Het meest verrassend vond ik de snelste tijd op de 5 km. in 20,04 (Sevenaerrun). Hiermee liep ik een 16 jaar oud record uit de boeken. Het meest trots ben ik op mijn marathontijd van 3.18.09 (Rotterdam). Ook met mijn 1.32.52 op de halve van Amsterdam verbeterde ik een gedateerd record uit 1997 met bijna 5 minuten. Wat is het geheim van deze progressie op alle afstanden? Ik weet het niet precies, is moeilijk te duiden. Ik hou het op een combinatie van factoren:
  • mijn motivatie om beter te worden (waar ligt de grens?);
  • de wedstrijdervaring (weten wat je kan);
  • de wedstrijdinstelling (diep kunnen gaan);
  • aantal trainingsjaren;
  • verstandig trainen;
  • weinig blessures (geluk hebben dus)
  • bovenal: plezier hebben in het lopen samen met mijn ciko-loopmaatjes.

De vraag is of ik in 2009 ook PR's kan realiseren. In ieder geval moet mijn 10 km. tijd beter. Deze staat op 42,00 min., maar ik twijfel of dat goed is. Heb het vroeger nooit zo goed bijgehouden en denk dat ik ooit onder de 41 min. heb gelopen. Aan mij om te bewijzen dat ik een snelle tijd ook officieel in de boeken krijg. Daarnaast wil ik me ook verder ontwikkelen als trainer. Ik heb erg veel zin in het loopjaar 2009!

Geen opmerkingen: