zaterdag 25 oktober 2008

Reanimatie

Niet schrikken van de titel. Het was maar oefenen. Vrijdagavond heb ik aan een cursus reanimatie meegedaan. Eens per jaar wordt er geoefend door de trainers van ciko. Ik had me ook aangemeld en ik moet zeggen, ook veel geleerd. Een deskundige van het Radboud ziekenhuis Nijmegen bracht ons de fijne kneepjes bij. Het is wel zo dat er met reanimatie maar 5 tot 10% van de mensen met een hartstilstand kan worden gered. Is niet veel, maar uiteraard de moeite waard om alles te doen wat in je vermogen ligt. Na de theorie werden de oefenpoppen onder handen genomen. Afwisselend 30 x masseren en 2 x mond op mond beademing. Dit moet stug volgehouden worden tot de gebelde hulpdiensten (112) verschijnen. (hopenlijk onder weg niet tegen gehouden of gemollesteerd door onze verder zeer gewaardeerde alochtone medemens). Zeer interessant was de uitleg over de AED (Automatische Externe Defibrillator), het apparaat waarmee de kans op overleving na een hartcrisis spectaculair stijgt (60%). De AED is eenvoudig te bedienen en werkt geheel automatisch. Als je hem open maakt, praat het apparaat je door de uit te voeren handelingen heen. In de kantine van CIKO hangt zo'n ding, net als op steeds meer plaatsen in de openbare ruimte. Terugrijdend naar huis wenste ik van ganser harte het geleerde nooit te hoeven toepassen!

Geen opmerkingen: