woensdag 13 augustus 2008

Nieuwe sloffen

Meer een term voor voetbalschoenen. Wie kent niet het lied: 'op een slof en een oude voetbalschoen wordt Ajax of Holland (of wie je dan ook verder maar in wil vullen) kampioen' Ook de wondersloffen van Sjakie (Swart) zijn bekend bij voetbalminnend Nederland. Tegenwoordig is mijn blik gericht op hardloopschoenen. Ik weet niet of hier troetelnaampjes voor zijn. In de historie zijn hardloopschoenen niet vaak bezongen of op een andere dichtelijke manier geƫerd. Ik was in ieder geval weer toe een een paar nieuwe. De vervangingstermijn is (te) kort als je veel loopt. Wie beweert dat hardlopen goedkoop is? Mijn huidige New Balance schoenen zijn een week of vijf voor de marathon van Rotterdam (april) aangeschaft en hebben me aan een mooie PR geholpen. Ook blessures heb ik nauwelijks gehad. Ik zeg dus tegen de verkoper bij PK Runningshop: 'Doe mij maar dezelfde'. Dat ging dus niet. De wereld van de productvernieuwing en commercie draait door. Een opvolger van hetzelfde merk was weer dusdanig gewijzigd dat de schoen mij te weinig ondersteuning en stabiliteit biedt. Gaat het bij voetbalschoenen om grip en gevoel aan de bal, bij de runningkicks voeren stabiliteit en demping de boventoon. O ja, bij mij speelt ook de correctie voor pronatie nog een woordje mee. Na wat gedraaf over de interne loopbaan en analyse met videobeelden zou de 'Mizuno Wave Inspire 4' het best bij me passen. Wat een fantastische naam. De verkoper gooide er nog wat technische termen tegenaan m.b.t. de opbouw van de schoen en het stabiliteits en dempingsysteem dat door de Japanners (made in China!) wordt toegepast. Ik geloofde het verder wel en ben blij met de nieuwe aanwinst. Al blijft het jammer, om de vergelijking maar door te trekken' dat in tegenstelling tot de voetballers, kleurrijke schoenen maar geen genade kunnen vinden in de ogen van de (saaiere?) hardlopers. Ik blijf hopen!

1 opmerking:

Jan zei

he Wim, misschien kun je proberen via internet nog ergens de 'oude' te kopen. Heb je een tweede paar. Het zijn wel extra uitgaven ...