zondag 28 september 2008

Op koers na Posbankloop

Ik beschouw de 15 kilometer als het hoofdnummer van de Posbankloop. En met mij velen anderen. Dat blijkt uit het aantal deelnemers per afstand: 21,1 km: 300; 6 km: 900 en 15 km: 1200. Een gigantisch verschil. Het stichtingsbestuur zal dat wel toewijzen aan onbekendheid en de eerste keer. Ik denk er anders over. Met een aantal (onbekende, maar supersnelle) kenianen aan de start wordt de halve marathon op de kaart gezet, maar in het overvolle najaarsprogramma geef ik Velp e.o. weinig kans. Genoeg hierover, ik kijk zeer tevreden terug op mijn 15 km. Bij de start verloor ik Jan en Ursula uit het oog. Ik begon wat naar achteren, samen met andere ciko' ers, maar heb daar verder geen nadeel door ondervonden. Starten met een taps toelopende 'fuik' werkt prima. Het eerste vlakke gedeelte tot de posbank moest hard, de eerste vijf kilometer onder de 22 minuten was het plan. Dat lukte in 21.27. Onderweg naar Rheden achterhaalde ik de vroege starters Jan, Ursula, Hans Bugter en de altijd pratende Hubert (in lange broek). D'rop en D'rover was het devies. Ik zat op schema voor een tijd onder de 1 uur 08 min. De klim naar de Posbank was weer loodzwaar, ook bovenop loopt het nog steeds vals omhoog. Ik probeerde de snelheid wel vast te houden, maar vroeg me af hoe lang ik dat vol kon houden. Kijkend op mijn horloge, schrok ik: 'ik moet nog doorpoetsen om binnen de 1 uur 10 min., te eindigen'. Het begon pijn te doen na een kilometer of zeven, acht. Daarna gelukkig de lange afdeling. Met grote passen naar beneden, de 'klappen' op spieren en gewrichten duidelijk voelbaar. Op de 'muur' goldt: 'overleven'. In 2.44 was ik boven, niet wetend of dat goed of slecht was. Vervolgens doorhalen naar beneden. In Rozendaal op de foto gezet door Edwin en Margit. Opeens het bord van 1 kilometer. Weer keek ik op mijn klokje. Nu was ik verbaasd, het kan een tijd worden van ca. 1.05. Ik haalde nog eens alles uit de kast tot de finish. Getekend door de strijd (Hedwig herkende me niet meer zei ze later) eindigde ik in een geweldige tijd van 1.04.58 (13,9 km/u). Mijn tweede tijd ooit gelopen op een 15 kilometer. Ik lig op koers voor de halve van Amsterdam.

(foto: Anja Verweij)

Geen opmerkingen: