zondag 21 september 2008

Snelheidstraining op testrondje


Na een aantal uren achter de pc te hebben gezeten bekroop me het gevoel nog even te moeten lopen vandaag. Ken je dat gevoel? Het weer was uitnodigend, meestal bewolkt, een graadje of 16, af en toe een beetje zon en nauwelijks wind. De loop van de zaterdag (22 km.) had ik goed verteerd, ik voelde geen enkele vermoeidheid of pijntje. Voor de gelegenheid maar weer eens mijn oude schoenen aangetrokken. Gaat nog best op voornamelijk zachte ondergrond. Onderweg schoten er allerlei te volgen routes door mijn hoofd. Ik wilde in ieder geval een gedeelte versnellen, voor de broodnodige afwisseling. Toevallig liep ik richting het stuk heide waar groep 5 regelmatig een testrondje loopt over 3,4 km. Dat was een idee, hoe zou ik het in mijn eentje er vanaf brengen. Mijn snelste tijd hier is 14.36. Ik zou best onder de 15 minuten kunnen lopen, dacht ik. Mijn drankgordel en jasje verborg ik in de struiken en ik ging van start. Een behoorlijk tempo aanhoudend, probeerde ik soepel te blijven lopen op de gedeelten met los zand. Ik moest terugdenken aan de Rozendaalse veldloop, toen ik door de zuigende modder op dit stuk behoorlijk kapot ging. Dat gebeurde nu niet. Ik hoorde wel mijn ademhaling steeds onregelmatiger worden. Het laatste stuk passeerde ik nog twee groepen voetgangers, die zich (terecht) afvroegen waar ik in hemelsnaam mee bezig was. Ik zette nog even aan en klokte 15.36 min. , een minuut langzamer dan mijn pr. Het bewijs was geleverd, ik heb toch echt de concurrentie van de groep nodig om hier een snelle tijd neer te zetten.

Geen opmerkingen: