dinsdag 23 september 2008

Trainingsvormen

We kennen een aantal trainingsvormen die meestal met een afkorting worden weergegeven. Ik heb het dan over:
  • RDL: Rustige duurloop
  • VDL: Vlotte duurloop
  • TDL: Tempo duurloop
  • IL: Interval Lang
  • IK: Interval kort
  • AR: Actieve Rust (wandelen, fietsen e.d.)
De trainers van groep5 maken een trainingschema op basis van deze trainingsvormen. De uitvoering is moeilijk in veel gevallen. Zo ook deze dinsdagavondtraining. Het programma: 'Wisselduurloop 10" RDL - 10" VDL'. Gordon legde uit dat we deze serie drie keer gingen doen. In eerste instantie bij elkaar blijven, tot het sein dat een ieder zijn of haar eigen tempo bepaalt. Zo gezegd, zo gedaan. Gordon nam de leiding, het tempo ging direct tot boven de 13 km/u. In de andere series werd nog harder gelopen. Ik probeerde voor me zelf te doseren, maar ging toch ook wel harder als wat ik versta onder VDL. In de theorie van de trainingsvormen is de vlotte duurloop (VDL) namelijk maar een fractie harder dan de RDL. Laten we zeggen dat de RDL van de groep5 lopers max. 11 km/uur is. Dan mag volgens mij een VDL nooit harder gaan dan 12 a 12,5 km/u. Het is een kunst op zich om zo'n tempo vol te houden. Het betekent voor de meesten inhouden en gecontroleerd lopen. Uiteindelijk wordt je sterker door de afwisseling van de verschillende tempo's die alle 5 zone's van je hartslag trainen. Maar dan moeten we ons wel aan het schema houden (de benodigde kennis zal toch wel aanwezig zijn?). Op een of andere manier lukt het bijna nooit. Elk tempo boven RDL wordt opgepakt als 'eigen tempo' hetgeen als gauw geïnterpreteerd wordt als 'zo snel mogelijk'. Ik verwacht hier meer sturing en uitleg van de trainers. Overigens heb ik wel lekker getraind, ook al gaat het niet volgens het boekje.

Geen opmerkingen: