zaterdag 27 september 2008

Posbankloop, preview

Morgen sta ik voor de zoveelste? keer aan de start van de Posbankloop in Velp. De organisatie vind het nodig om naast de 15 kilometer een halve marathon in te passen. Ik (en vele anderen) snappen niet waarom. Om dan ook nog het lef te hebben om direct bij de eerste keer het nederlands kanpioenschap op de 21,1 km. aan te vragen, getuigt van misplaatste arrogantie van het stichtingsbestuur. Ik loop gewoon de 15 kilometer. De Schietbergseweg en de beruchte Emmapiramide zullen nu ook weer de scherprechters zijn van deze loop. De snelste bedwinger van de Emmapiramide wint de prijs van 'De Muur', beschikbaar gesteld door de broer van Karel Aalbers (wie kent hem niet). Om in de prijzen te vallen moet je binnen de twee minuten naar boven rammen. Ik laat het aan anderen over. Terugkijkend in mijn administratie vind ik een tijd van 1.12.36 in 2005. De jaren daarna heb ik overgeslagen, pasten niet in het schema van de najaarsmarathons. De tijd uit 2005 gaat er in ieder geval aan, dat ben ik aan mijn huidige stand verplicht. Mijn PR op de 15 kilometer is 1.04. 38 (Montferlandrun 2007). Dat ga ik niet halen, het parcours is zwaarder in Velp. Mijn tactiek: de eerste kilometers naar de voet van de posbank straf doorlopen, niet verzuren. Na de Schietbergseweg herstellen van de inspanning, maar niet terugzakken in tempo. Dan 'de muur' gelijkmatig oprennen. Bovenaan alles uit de kast tot de finish. Dit alles moet leiden naar een tijd die binnen de 1.08 ligt.

1 opmerking:

Jan zei

Wim,
Ik ben het met je eens over de halve marathon. Ik vind het ook irri dat het meteen de 'hoofd'afstand is.
Los van dit organisatorisch gekrakeel is de Posbankloop over 15 km zwaar genoeg.